Thursday, June 18, 2015

Tabung Ramadhan

Semalam tengok cerita apa ntah dekat TV (pengaruh TV betul la ai ni haha)  menabung sempena Ramadhan ni, drama ape ntah lupa pulak.. kan sekarang masuk bulan Ramadhan je berderet cerita pasal Ramadhan hihii, nanti ai tengok balik tajuk apa k.... so, dalam cerita tu, mak dia bagi nasihat kat anak dia, suruh buat Tabung Ramadhan sepanjang bulan Ramadhan ni.. anak dia tanya kenapa kene buat mak?? mak dia cakap "buatlaaa, nanti senang lepas bulan Ramdhan ni, along beli laaa apa yang along nak. baju ke. kasut ke.."


sedih cerita ni. kisah diaorang orang miskin tak de duit nak beli baju raya segala. tapi bulan Ramadhan ni, si along ni tolong jiran sebelah rumah meniaga di bazar ramadhan.. so mak dia suruh simpan RM10 pada setiap hari sepanjang bulan Ramadhan ni untuk kegunaan dia beli kelengkapan raya........... ohh sedih kan????????


betapa beruntungnya kita, ada duit gaji, ada side income, boleh beli baju raya, tudung raya, siap berpasang pasang lagi, padahal ada yang kat luar sana xde duit segala, raya cukup cukup makan jekkk. macam mane nk beli baju raya kan? kesian. walaupun ini hanya drama semata tapi ai tahu mesti ada kisah benar disebalik ni..... bersyukurlah kita~


jom kita, menabung sempena Ramdhan ;)) kita buat Tabung Ramadhan haaa gituew~ apa kegunaan tabung tu pada kita? kita tentukan la sendiri. nak sedekah ke, nak simpan untuk belanja hari raya ke, nak bagi mak ayah ke, nak beli makanan kucing ke, nak apa apa laaaaa.. janji simpan satu hari RM10. cukup 30Ramadhan, cukuplah RM300 dalam tabung kita... banyak kan?? ;)) jom buat nakk? 

 tabung ramadhan saya
eh ni bukan tabung, tapi sampul HAHA
belasah laa janji boleh simpan duit hihihihi~




ai dah mula menabung heeeeeee ~
untuk apa kegunaan tabung ni nanti?
biarlah rahsia~ 
kang sebut sini orang cakap RIAK
HAHHAHHA





Yang berpuasa hari ni, korang?



signature ms eida

9 comments:

  1. Bes nya.
    Cik azue boleh tabung pun lebihan duit beli barang dapur.
    biasalah surirumah yang ramah. Penat weh buat pengurusan kewangan dizaman ini.
    bukan mengeluh cuma nak beri tahu, rega brg dapur tersangatlah mahal sekarang ini.

    ReplyDelete
  2. hahahahahaha nk g KOREA kannnn! hahahaha

    ReplyDelete
  3. alaaa tak mampu lar sehari 10 hengget...sob..sob..sob

    ReplyDelete
  4. jika ade duit lagi, seeloknya bersedekah.
    inshaAllah lagi dimurahkan rezeki nanti :)

    ReplyDelete
  5. Assalam ida,
    waa
    chaiyok3
    good sharing :)

    ReplyDelete
  6. Goog idea ni Ieda.....boleh dipraktikkan....!

    ReplyDelete
  7. bgs jgk idea ni ida..tp rm10 tu mcmmm...ermmmm..ok la..rm5 sehari..hiks!

    ReplyDelete
  8. bagus idea menabung masa bulan ramadhan ni. nnt nak beli baju raya senang. hehehe

    ReplyDelete

Kalau suka, komen la...
S AY A N G uolss !!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2015 JIAKREATIFELT. All rights reserved. | Sign in | Top of Page