Friday, February 28, 2014

Bersedekah pada KUCING jugak tau !





Salam Jumaat semuaaa.. semalam ade ai TERbaca dalam facebook. status kawan ai (nama dirahsiakan) lupa pulak nak printscreen tapi xpe laaa. ai cerita sini jeeeeee... status die berbunyi begini "Mari Bersedekah sementara masih Mampu"  haaa. baguskan kawan ai ni ajak orang bersedekah . .  TAPI yang TAK bagusnya dia ni, bila ai scroll komen komen kat status dia tu, majoriti niat bersedekah kepada anak yatim, orang susah dll. bila ada seorang kawan dia cakap, "aku pun selalu bersedekah tapi dekat kucing jelaaa"  so, kawan ai ni reply "kat kucing nak buat ape? nak sedekah kat landasan yang betul la. pergi rumah anak yatim ke.... bagi orang miskin makan kee, ape laa ko ni..."   haaaaa nampak takkkkkkkkkkk ? ggrrrr pulak ai !


ni pendapat ai la ehhh.. sape kate nak bersedekah tu hanya pada manusia ? ai nak tanya, kucing tu sape? kucing tu kan makhluk ALLAH jugak. sama sama menumpang di bumiNYA ni.. cumanya, kucing dilahirkan sebagai binatang bukan manusia. tahukah korang, kucing adalah binatang kesayangan Nabi kita.. sampai hatii tak nak bersedekah dekat binatang kesayangan Nabi?? ajak orang bersedekah tu dah bagus dah kawannnnn TAPI cara tu macam TAK betul laaaaaaaaaaaaa. dah terpesong daaaaa . kuikuikuii


bagi ai, TAK semua orang RAJIN nak cari rumah anak yatim bagi sedekahh, nak cari orang miskin bagi makan, itu semua memerlukan MASA. orang sekarang ni malas nak cari MASA. Ai pun kadang kadang malassss. HAHA tapi macam mane kita nak bersedekah tanpa semua tu? haaaaa pendapat ai laaa, kita bersedekah dengan binatang. kita bagi kucing kucing terbiar tu makan. niat bersedekah. sama je pahala kita dapat. TAK salah berkongsi rezeki ALLAH bagi dekat kita dengan makhluk ALLAH yang lain , tidak semestinya manusia. binatang pun bolehhh .. 


Buat ape nak cari jalan susah nak cari pahala? meh ai nak ajar cara ai, korang beli makanan kucing banyak banyak letak dalam kereta. pergi mane mane nampak kucing terbiar, bagi makan. jalan lagi tempat lain, nampak lagi kucing terbiar, bagi lagiii... berapa je wehh makanan kucing tu ? tak sampai RM50 punnnnn... janji kita ikhlas nak bagi kucing kucing tu....... contoh di kedai makan, gerenti ade kucing terbiar kan datang dekat korang mintak makan.. belanja la diaorang seketul ayam ke, ikan sekor ke. ala baru berapa hengget. takkan kedekk kottt?? lagi satu yang selalu ai perasan, buat ape laaa dok bagi kat kucing kucing tu tulang tulang ikan? tulang tulang ayam? kesian. kucing kucing tu pun nak makan isi ayam jugakk.. adoii laa kemain kedekuttttt padahal rezeki ALLAH yang bagii . hukhuk . . tapi okay lagi bagi tulang tulang dari nampak kucing terus disepak sepak di halau halaunya kucing tu, lagi teruk siap angkat kaki, konon taknak bersentuh dengan kucing kucing terbiar tu.. "i tak suka binatang berbulu laaa .. geliiii" puiiiii.. laki ko berbulu takkk? eh suka pulak? HAHAHA  macam macam peel manusia niii ;p

 rutin tiap pagi sebelum pergi kerja. panggil semua kucing kucing kat bawah, bagi makan. walaupun ada je yang bertuan tapi bagi jugak. ape salahnya..



"Ala kau boleh lah, xde anak, duit boleh bagi kucing kucing tuu"  Selalu dah sangatt ai dengar ni. jap jap.. maknenye orang yang dah berkeluarga beranak pinak TAK PERLU bagi sedekah ke? alahaii ceteknyaaa pemikiran yekkk. belajar mane dulu? kahkahkahkah... macam ni la, ingat satu je ni yekk. REZEKI dari ALLAH. sikit banyak semua DIA yang tentukan. KALAU dah kata DIA nak bagi korang rezeki banyak ke sikit ke terima jelaaaaaa.. tak yah bagi alasan... bersedekah tetap bersedekah okay ? mungkin DIA saja nak uji, bagi rezeki sikit korang buat ape? kalau bagi rezeki banyak, korang akan buat ape pulak? mungkin time ALLAH bagi rezeki banyak tu, sepatutnya korang bersedekah kan? tapi korang pergi pulak beli Tiket Flight AA tempoh hari? HAHA haaaaaaaa nampak tak korang TAK ikhlas nak bersedekah. ALLAH nak uji je tu.... so bila DIA dah nampak korang ni bagi rezeki banyak ke rezeki sikit ke memang bukan jenis yang bersedekah, so ALLAH tarik lah rezeki korang tu sikit demi sikit...... that y korang tak cukup duit.. mihmihmih..sesukaa je ai buat kesimpulan HAHA... ai selalu fikir macam tu............ so, ai selalu remind diri sendiri, ade rezeki lebih ke xde ke, buat simpanan sikit pun xpe, jangan lupe family, jangan lupa bagi makan dekat kucing kucing terbiar dan yang paling penting belanja mushang makan sedap sedap. HAHA ikhlas tau tau . .

 mushang suka ayam kepsi. hikhik
oh ya mushang dah ade kawan baru, ai panggil die kecik. jumpe masa kecik dulu, masa tu kecik kene kejar dengan kucing besar. amik bawak masuk umah terus bela sampai sekarang. 



Cuba lah korang try buat apa yang ai buat ni. lama lama korang akan jadik biasa dengan perkara ni. baru lahh kucing kucing terbiar tu gemuk gemuk belaka , ramai yang bagi makan..... suka diaorang tu. kita tak nampak... mana lah tahu kannn, kucing kucing yang korang bagi makan ni la yang akan tolong korang masa akhirat nanti.. amin amin...................









Yang panjang pulak membebel, kang ade yang kate ai macam bagus.
HAHA ok lah bye nak siap siap pergi gym! hehe
 signature ms eida

20 comments:

  1. mushang makan kepci fuyooooo mushang mushang kita kan geng.jom kongsiiii kita sayang awak hahahaha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahhahhhaa siutt jekk mushang.. jom jom jommmmm mushang belanja kepsiiii tapi pakai duit bapak die.. kahkahkahakhahhh

      Delete
  2. Assalamualaikum Eida, walaupun kita geli dengan kucing.. tak sampainya hati tak beri makan sikit.. in shaa Allah, sheila nak cuba bersedekah macam cara Eida tu.. semoga lebih barakah rezeki kita. in shaa Allah. nice entri Eida ~~~

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalah sheila. teruskan sheila. tak suka tak semestinya tak boleh. hehehe.. thanks sheila sbb support kucing2 terbiar.. ;))

      Delete
  3. nory pon sependapat dgn ida...bersedekah ni tak semestinya pada anak2 yatim je..bagi kucing terbiar makan pon dikira bersedekah jugakkan, walaupon kucing tu binatang, tapi dia akan mendoakan kite bila kite buat kebajikan dgn dia..sebab tu ida sntiasa murah rezeki kan...hurm susahlah kalau orang yang tak faham erti kasih sayang terhadap binatang ni kan...huhuhu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ida syak mmg pencinta kucing akan sependapat dgn ida. hehhehehhehhehe...... yg tak support tu biarkan.... biarkan die dgn pemikiran die.... hehe

      Delete
  4. alhamdulillah eida...yup setuju sgt ngan pendapat eida, sy pun ader membela kucing juga...bile kite ader kucing ni secara tak langsung kucing2 yg kat luar pun akan dtg nk tumpang makan....so sy memang dh sediakan 1 bekas makanan tuk kucing2 luar makan sbb sebelum ni dorg kais2 makanan kucing sy dr sangkar....kesian kan!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul2.. kucing kat luar pun tahu mane orang yg suka kucing, mane yg tak suka kucing. kalau die jumpe orang yg suka kucing, mintak makan la jawabnyaaa kesiannn diaaaa......

      Delete
  5. Salam Eida.

    Nice entry... Naimi sokong apa yg Eida ckpkan tu. Memang org2 sekeliling suka sgt ckp bukan2 kalu bsedekah kat kucing ni..lbh2 lagi kalu nmpk kite bg makan kt kucing2 tbiar. Sorry to say klu bab2 kucing ni mmg naimi ckup2 sensitif la.Huhu... Eida mesti faham mcmana kan... Lagi satu yang xleh blahhh..penah la byk jgk mulut2 ckp kate sebab ssh nk dpt anak seb duk bela kucing. Pantang betul naimi dgr ayat tu..mmg siapla kena bidasss kalu naimi dgr.. Huhu.
    Payah...tak paham la.. byk lg org y xde ksedaran. bsedekah tu bkn kt manusia ja...mcm2 kot bntuk sdekah n semuanya HAK ALLAH. the more we give the more we get... bentuk2 rezeki pun bkn dr segi harta & wang ringgit ja...huhu...

    Org sebilangan mcm ni...bkn blh kata apa..wat sakit hati ja..hihi... xpe2..naimi yakin, kat luar sana ramai lg pecinta2 kucing.. :)

    Tq seb terima celoteh naimi..hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam naimi.. ok panjangnye. ida sabar membaca ni. hehehhe.... betul2 ape yg setiap naimi kate tu..... klu psl kucing, boleh buat gadoh kalau kite jumpe org2 yg cakap cmtu kan... hurm.... kita special dikurniakan sifat sayang kucing.. hehhehee

      Delete
  6. Betul tu..Kucing juga makhluk Allah swt..

    ReplyDelete
  7. err ai mmg geli dgn kucing..walau comel mcm mana pun mampu tgk dari jauh je...otomatik melompat kalau kucing bergesel kaki...klu kucing dtg dekat otomatik lutut ketaq! serius ni!!! -.-'

    idak la smpi tahap benci kucing...cuma geli...nk bela?? mmg takkkk lahhhh..byk faktor yg jadi xnk bela kucing tu...ngee~

    sedekah ni general..terpulang pada individu nak laksanakan mcm mana...janji x terpesong sudahhh... ai pun terpanjang komen...haha~ :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak benci tapi geli . xpe.. jangan disepak sepaknye kucing itu sudah.... huhu...... ok tq sudi komen.. ida baca jekk walau panjang mane.. hehehheee

      Delete
  8. Bagus yer adik kakak ni...betul dik...bila kita bersedekah bg makan kt haiwan makhluk Allah ni...nanti dia selalu mendoakan kita...aminnnn....

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup.. mak ida yg cakap salu tu. sbb dulu masa ida kecik kecik, ida suka bunuh anak ayam. hahahahhahaha

      Delete
  9. Tersentuh bace..bagus sgt ida..rezeki yg ade kite kongsi ngan makhluk Allah yg lain..kan kan..ape da si polan tu ckp cmtu plak..org yg xde ilmu je ckp cmtu..dh xtau xyah la ckp..haihhh..sampai btl ati die..sedih bace..

    ReplyDelete
    Replies
    1. si polan tu poyo tunjuk baik depan orang... hahahhahahahhaa

      Delete
  10. tak baik tau cakap macam tu.. kucing pon makhluk Allah jugak.. mungkin lagi selalu memuji dan berzikir.. fifi pon suke bawa makanan kucing ke mane saje.. senang nak bagi.. kesian bile tengok yang lapar betul.. tengok die makan rakus.. puas..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan. tak baik. kadang2 diaorang ni cakap tak reti nak cover. last2 makan diri. huhuhuhu

      Delete

Kalau suka, komen la...
S AY A N G uolss !!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2015 JIAKREATIFELT. All rights reserved. | Sign in | Top of Page