Click click Me !

Sunday, February 10, 2013

Cara - Cara Mengatasi Kutu Kucing




Ini cara tradisional katanyaaaa . .


Buah lemon :
1. Belah/hiris 6 biji buah lemon dan masukkan ke dalam air.
2. Didihkan dan biarkan sejuk selama 3-4jam supaya larutan menjadi pekat.
3. Tapis untuk buang buah lemon dan bijinya. Masukkan ke dalam botol spray.
4. Semburkan pada karpet, sofa, alas kaki dan tilam.
5. Gunakan larutan ini jugak untuk mencuci lantai, kerusi , dan meja.
6. Jangan lupa semburkan juga pada kucing kesayangan.


Lilin/Lampu
1. Nyalakan lilin dan letakkan di dalam bekas berisi air pada dasarnya. Ataupun nyalakan lampu dan letak berhampiran dengan takungan air.
2. Letakkn di sudut bilik dalam keadaan bergelap.
3. Kutu amat tertarik pada warna dan cahaya putih.
4. Kutu akan segera terbang ke arah cahaya lilin lalu jatuh ke dalam takungan air dan lemas


Garam - Garam dikatakan berupaya memutuskan 'kitaran hidup kutu kucing"
1. Taburkan garam diserata atau ditempat yang biasa kucing duduk beristirehat dan biarkan selama 24jam. Tindakan ini akan membuatkan kutu mengalami dehidrasi atau pengeringan dan mati.
2. Dan lepas itu, vakum lah kawasan sekitarnya. Jangan lupa bersihkan beg vakum sekali !



Budak Gonjeng ni tidoo ajeeeee. Nanti ai nak sembur lemon kat bantal dia tuh! HAHA










Yang baru tahu petua ni , boleh lah amalkan, ;)
signature ms eida
♥ TQ For Reading SiGEDIK's Entry! Feel free to Comment Dear ♥

12 comments:

  1. menarik!!..biasanya saya hanya gunakan frontliner...lepas ni boleh la cuba cara ni pulak..Tq...

    ReplyDelete
    Replies
    1. frontliner itu pun boleh. kiranya ini cara tradisional .. hehe ;)

      Delete
  2. Replies
    1. Frontline tu ubat kucing. disemburkan pada kulit kucing tuk mematikan kutu. ;))

      Delete
  3. Trima kasih kak!!!!

    ReplyDelete
  4. Salam. Sy nak tanya. Kalo guna fronliner tu selamat ke utk kucing, in case dia jilat or kucing lain jilat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak merbahaya pun frontline tu. even pada kucing tu sendiri mahupun kucing lain. try laaa ;))

      Delete
  5. As salam.. Kutu kucing boleh terbang ek?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam. ida syak boleh sebabnya macam mane dia nak pergi ke badan kucing lain dari ke lain kan? kalau tak terbang? ataupun dia berjalan ikut cara dia la kottt hihiihi

      Delete

Kalau suka, komen la...
S AY A N G uolss !!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...