Thursday, January 3, 2013

Sedakah Magnet Kepada Rezeki







Awal awal ai bagi credit kepada, 

credit to : www.whiteymommy.com

kerana memberi ai keizinan untuk share satu kisah yang perlu kita amik ikhtibar. Jangan TAKUT membelanjakan Wang ke Jalan ALLAH SWT. REZEKI itu milik ALLAH SWT. Ada sikit, bagi sikit, ada banyak bagi banyak . . . 





Kisah Benar  
(Sedekah Magnet Kepada Rezeki)


 "" Hari ini seharian aku tak makan . Pedih juga perut dari malam tadi lagi rasa pedih tu . Aku plan nak malan maggie kari je malam ni . Tiba-tiba ! Roomate aku mesej aku tanya nak pergi pasar malam ke tak ? Aku rasa nak pergi tapi risau sebab buka dompet cuma ada RM38 saja . Kalau pergi pasar malam tu faham-faham je . Macam-macam nak makan nanti . Aku tak tahu bila abang aku nak bank in duit pada aku . Mak cakap ” Dalam 2 atau 3 hari lagi bank in duit .” Tapi aku pergi je pasar malam memandangkan aku tak makan lagi .


Di pasar malam , memang sentiasa ada tabung-tabung minta derma sama ada untuk anak yatim , masjid atau pun Gaza . Orang kurang upaya pun apa kurangnya . Aku memang ajar diri aku supaya berkongsi rezeki dengan manusia lain . Tapi sedikit kerisauan timbul sebab duit aku tak berapa banyak , untuk tampung makan aku di kolej lagi . Tapi, aku tetap pesan pada hati , ”Alaaa, aku beli banyak2 , makan sedap2 , takkan tak boleh derma sikit . Ada banyak, bagi banyak .. Ada sikit , bg la sikit , rezeki tu kan milik Allah .. Nanti ade la .. insya-Allah ..” Jadi , aku hulurkan la RM1 pada tabung anak yatim . Kemudian ternampak tabung masjid , aku bagi lg RM1 . Kemudian ternampak pakcik buta , sayu sangat dan aku hulurkan lg RM1 


Selepas selesai beli , duit dlm dompet ada lebih kurang RM20 . Cukup untuk aku mkn selama 2hari kot..Malam itu , selesai menjamu selera yg dikurniakanNya , along aku call aku dia cakap dia bank in aku RM150 . NAMPAK TAK ?? aku ingatkan mak aku yg suruh tapi mak aku tak tahu pun along aku bank in kn duit untuk aku . Itu la namanya rezeki itu milik Allah .. Aku hanya keluarkan RM3 untuk disedekahkan tapi Allah gantiRM 150 . Cuba pikir , berapa kali ganda pemberian Dia tu .. Subhanallah ! Maha Suci Allah . . 


Kesimpulannya , JANGAN TAKUT UNTUK MEMBELANJAKAN WANG KE JALAN ALLAH .. Dermalah walau sedikit asalkan kita ikhlas .. Takkan pernah susut rezeki tu bila kita sedekah . Rezeki itu milik Allah dan Dia Maha Pemurah .. Sedekah juga membantu kita di Titian Siratul Mustaqim . Bukanlah niat saya untuk cakap sy ni baik , alim atau sebagainya tapi sebagai satu perkongsian kpd pembaca untuk membuka lagi mata kita tentang nikmat Allah yang tiada bersempadan . Semoga kita akan lebih ringan tangan untuk bersedekah selepas ini . .  ""


============================================================


Sekian, sharing. Tak sangka kan? Rezeki ALLAH datang bila bila masa perlu. Kita jangan takut duit tak cukup. Jangan takut nak belanjakan ke jalan ALLAH. Pasti ALLAH akan tolong kita bila kita dalam kesusahan, bila kita menolong mereka yang dalam kesusahan jugak... Walaupun nilai RM1 itu kecik di mata umum. tapi niat disebaliknya besarr dari segala galanya, ianya amat mulai kawan kawan. sangatt mulia orang yang bersedekah dengan hati yang ikhlas ini.. Wahai kawan-kawan, jika ada diantara uols yang bermurah hati sudi mendermakan sebahagian dari rezeki kamu ke jalan Allah S.W.T boleh bank in ke akaun ni seperti gambar di bawah. Sama-samalah kita mencari seberapa banyak pahala selagi masih bernafas dibumi Allah S.W.T




Details akaun ai
Noor Hidayah Baharum
Maybank 1123 9905 4985
Nyatakan SUMBANGAN ANAK YATIM ke email iedand23@gmail.com




Kenapa ai meminta sumbangan dari uols semua?
RUJUK ENTRY SINI (details mengenai Event Anak Yatim ini)









Yang masih berharap ada yang sudi memberi sumbangan,
signature ms eida

2 comments:

Kalau suka, komen la...
S AY A N G uolss !!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2015 JIAKREATIFELT. All rights reserved. | Sign in | Top of Page