Wednesday, January 9, 2013

Gambaran Sebenar Rumah Amal Kasih Bestari





Kami tak tahu gambaran sebenar Rumah Amal Kasih Bestari ini sehinggalah Ahad (6.1.2013) lepas, kami buat lawatan secara tak rasmi. Kenapa secara TAK rasmi? Sebabnya kami pergi TANPA beritahu Ustaz Din. Kami nak buat lawatan kecilan secara mengejut.. Kedatangan kami disambut mesra oleh isteri Uztaz Din yang mesra dipanggil KakZu.. Jadik apa yang kami nampakk ?  *mata berkaca*  Ai akan mula bercerita dari awal hingga akhir...


Ini dari sudut hadapan Rumah Amal ini  
Ianya hanya sebiji rumah, laman tak berapa nak besar, muat lah dua tiga kereta sajaaa


Pandangan dekat sikit

Nampak longgakan baju di hadapan pintu rumah? Dari cerita KakZu, setiapp hari anak anak ini dapat sumbangan pakaian dari semuaaa tempat. Baju terpakaii semuanya.. Dah kenapa KakZu letak kat luar? Dalam rumah dah sempitt satu hal... Dan juga sebabnyaa, anak anak ini bukanlah macam kita, yang hari hari baju bersilih ganti, mereka hanya memakai dua tiga pasang saja.. Dan ada jugak baju yang diberi tu tidak menepati citarasa mereka.. Mereka lebih selesa berbaju melayu ataupun berbaju kurung.............. Nampak tak apa yang mereka TAK perlu ?  Kadang kadang tu, KakZu cakap, bila terlampau banyakk baju, KakZu terpaksa membuat Jualan Amal, takut dibiarkan baju tu rosakk.... Sehelai dua tiga ringgit sajaaa . . Duit tu boleh menampung keperluan merekaaa... Nampak tak apa yang mereka lebihh perlu sebenarnyaaa ??



Mula mula masuk Rumah Amal ini, akan nampak pejabat kecil Ustaz Din. Di dalam rumah ini menempatkan 12 orang budak bawah 12 tahun. Mana yang lain?? Ustaz dah agihkan mereka ke rumah rumah lain akibat keadaan rumah yang TAK boleh menampung ramaii dalam satu masa. Mereka ada, cuma tidak tinggal di rumah ini, berada di rumah lain tapiii masih dibawah satu bumbung iaitu Rumah Amal Kasih Bestariii

Pejabat kecil Ustaz Din.


Teruskan jalan melalui pintu utama tu, akan nampak ruang tamu mereka.. Bukan sekadar ruang tamu ni, disinilah juga tempat mereka bermain, membaca, membuat kerja sekolah, menonton TV dan juga TIDUR. Ye kawan kawan, adik adik kita ni tido siniiii.. Bentang tilam sorang sorang pastu tido bersusun ramai ramaiii.... Kenapa tak tidur dalam bilik kan? Bila we all tanya KakZu, dia cakap, bilik kecik, sempit, panas.. Budak budak suka tido luar ni sajaaaaa

Ruang tamu merangkap semuaaanyaaaaaaa
  *mata berkaca lagi*



Kiri (Eida ) Tengah (Nadia) Kanan (Mila)


Inilah bilik yang dikatakan bilik tidur mereka.. Boleh bayangkan tak? Kami bertiga aje yang muat dalam ni, macam mana adik adik kita ni nak tidur dalam ni? Sebenarnya ini bukan bilik tidur. Asalnya adalah dapur......... Tapii bila seorang Hamba ALLAH yang baik hati membuat dapur baru di belakang rumah, dapur lama ini bertukar menjadik bilik tidur mereka yang hanya menjadi tempat simpanan katil, tilam, bantal dan sebagaiinyaaaa . . 


Pandangan luar bilik tidur tadi..
Mereka tak punya almari yang elok.


Tempat makan mereka...

Jalan kebelakang sikit nampak dapur. Dah agak luas dapur mereka. Syukur. Disebelah dapur ade bilik air. Dalam bilik air tak de sabun...... Nampak tak ape kekurangan mereka? 


Tempat dimana mereka solat jemaah beramai ramaiii .. . 
Juga dijadikan tempat KAFA dipetang hari.



Secara kebetulan, masa we all sampai, adik adik kita ni baru nak sembahyang , banyakk main mereka ni bila nampak we all... HEHE ~ Mungkin sukaaa tengok ada yang melawat.... Ada yang malu pun .. Nak qamat sampai terpaksa nyorok celah almari.. Punyalahhh maluu lahaiiiiii 


Kak, saye malu lahhhh . . Padahal ai kagum kecik kecik mereka dah pandaiii jaga diri, solat jemaah beramai ramaiii..... Terdidiknya mereka hasil didikan Ustaz Din dan kakZu. 



Inilah KakZu, orang yang menjaga makan minum, pakai mereka. Menatang mereka seperti anak sendiri... Ai tak mampu............... Tabahnya merekaaaa suami isterii. . 



Secara kesimpulannya, apa yang kami nampak, dari segi makan, mereka TAK pernah putus.. Ada saja rezekii mereka..  Dengan mata kepala kami sendiri, kami tengok milo, beras berkilo kilo ada kat dapur tuh. . Bab makan JANGAN susah hatii.. Mereka cukupppp makan.. Pakaian jugakkk... Cukup pakai ! Siap boleh buat jualan amal pulak sebab limpahan baju yang terlampau banyakkkkk . .


Cuma, bab KESELESAAN anak anak ini sendiri yang TAK de. Itu sangatt ketara. Mereka tak punya ruang yang cukup untuk belajar, untuk bermain, untuk tidur...............Ai perasan terlampau banyakk almari terpakai yang ade dalam rumah . .  Ada yang rosak tercabut sana sini, tersopak jangan ceritalah kann . .Agaknya, dah orang bagi, takkan Ustaz nak tolak kann? Jadiknya, rumah tu sangatt sarat dengan barang yang tak berapa penting.... Kami tekad mahu menyediakan KESELESAAN buat mereka... Kami tak boleh beri kasih sayang, tapi kami janjikan KESELESAAN pada adik adik ini . . Masa ai tengah ukur lebar/tinggi dinding, seorang adik tanya ai  "Akak buat ape ni"  Ai jawab, "Akak nak bagi korang semua almari baru.... " Tau dia jawab ape ?????  "Fuyooooooooo. . ."  Terkedu sekejapp.. Ai pandang Nadia.......... Berkaca mata kami.............. sobsss . . . Sabar ye dik, tak lama lagi awak semuaa ada almari baruuuuuuu  ;)


Kami ingin berbuat sesuatu untuk ruang tamu mereka ini.............



Uols semua dapat lihat tak keperluan sebenar anak anak ini ?? KESELESAAN mereka.. Mereka tak punya itu.. Kami sedang merancang untuk memberi keselesaan itu.. Tapii sumbangan kami berapalah sangatt kannn . .  Kami perlukan lebihhh lagiiii..... Tolong kami untuk merealisasikan impian itu.. Cuba uols bayangkan mereka mempunyai meja belajar sendiri, mereka punya ruang peribadi sendirii... Betapa gembiranyaaa merekaaaa.... Ai sangattt memerlukan pertolongan dari uols semuaaa.. Gasakkk lah orang nak cakap ai meminta simpati keee.. terdesakkk keeee..... Ai tak kesah. Ai turunkan sikit maruah ai untuk meminta pertolongan darii semuaaa... Janji ai dapat memenuhi keperluan mereka yang sebenarrrr . . Bantu kami mengumpul dana tersebutttt . . Sesiapa yang sudiii memberi sumbangan, boleh lah berbuat demikian . . 



Details akaun ai
Noor Hidayah Baharum
Maybank 1123 9905 4985





#Mungkin dengan terjawabnya keadaan ini, lebihhh ramai lagiii yang akan menghulurkan bantuan.
Mereka tak tipu. Mereka dipihak yang benar. Dan kami sangatttt sangatt ingin membantu mereka.
Bantu kami untuk bantu mereka..








Yang sangattt memerlukan bantuan dari semuaaaaa ,
signature ms eida

18 comments:

  1. Semoga adalah insan yang bermurah hati nak bagi sumbangan kan ida ?

    ReplyDelete
  2. EH..DAH PG EH..?XTAW PN..EMM..HARAP2 DAPAT KUMPUL LBH BYK LAGI...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang ni dipanggil lawatan TAK rasmi. anggun baca betul2 yek.... Event sebenar belum lagiii.. Jgn salah paham yeeee

      Delete
  3. Anak yatim je mesti dapat baju terpakai kan. kesian dorang. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aha. ida pun pelik..... Takboleh bagi diaorang baju baru ke?? Tapi dah orang nak bagikan, takkan kita nak tolak, kang ngata kita ape pulak kannnn

      Delete
  4. Ahad ni kite pegi lagi yer....aritu tak dpt join...

    ReplyDelete
  5. ida........aduhaiii...nangis hani tengok ;(

    ReplyDelete
    Replies
    1. kami lagilah hani... berhadapan dengan mereka ni .. sayu hatiiiiii

      Delete
  6. sedihnya...kalaulah aku byk duit....

    beb, ayat ni 'Menatang mereka seperti anak sendiri' mcm xkena...just pndpt aku..jgn marah haa..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan.. kalau lah aku banyak duit jugakkkkk ;((

      HAHAHA~ Gasakk arr aku bukan fokus ayat.. aku nak cari sumbangan... hahahha!! asal orang paham dah laaa... ;p

      Delete
    2. hahaha..xpe je sbnrnya ayat cmne pun..cuma mula2 baca agak terkezut dgn perkataan 'menatang' tu...aku yg terpk lain..:P

      Delete
    3. Ala ala menatang minyak yang penuh tu.. pk kelain ko ni! HAHAHHAHAHHA

      Delete
  7. kalau la eka ada di sini... bestnya kalu dpt join uols..

    ReplyDelete
    Replies
    1. xpe eka.. bantu kami dari jauh pun dah cukup bermakna ;)

      Delete
  8. sebak bila tengok dan tau keadaan rumah ni...
    harap ramai lagi yg beri sumbangan lepas ni...

    ReplyDelete

Kalau suka, komen la...
S AY A N G uolss !!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2015 JIAKREATIFELT. All rights reserved. | Sign in | Top of Page