Monday, December 24, 2012

Banyak kebaikan makan Coklat tau !





Chocolate Fountain  ~ yum yum yum


Bila sebut coklat je, ibu bapa mestiii berfikiran negatif dengan memikir kesan negatif yang bakal timbul jika memberi anak mereka makan coklat. Padahal coklat merupakan makanan yang berkhasiat dan seimbang kerana mengandungi nutrien-nutrien penting yang diperlukan oleh tubuh. Di dalam coklat mengandungi 15% lemak, 6% protien, 17% karbohidrat, 15% tenaga, vitamin dan mineral. Coklat juga mempunyai nilai tenaga yang tinggi , maknanya coklat sangatttt sesuaii dijadikan makanan gantian ketika melakukan aktiviti riadah *dulu ai makan choki2 masa daki Gunung Ledang.. paham kan kenapa pendaki suka makan coklat semasa mendaki kan?* HEHE


Tanggapan yang mengatakan coklat boleh merosakkan gigi kanak kanak perlu disangkal. Kajian mendapati coklat mengandungi bahan anti-kerosakan gigi seperti tanin, kasein dan asid oksalik. Tanin merupakan sejenis bahan yang bertindak untuk menghalang pembiakan bakteria yang akan membentuk plak dan asid dalam mulut. Kasien pula berfungsi untuk mengurangkan kerosakkan gigi dengan menghalang pertumbuhan plak. Manakala asid oksalik pula berperanan merencatkan pengeluaran enzim bakteria dan seterusnya menghalang pengeluaran asid..


Coklat juga bukanlah makanan yang menggemukkan.. Punca gemuk adalah makan coklat secara berlebihan.. Makan lah dengan cara sederhana dan diiringi dengan senaman yang boleh menggalakkan berat badan yang ideal...


Antara kelebihan kelebihan coklat, ai senaraikan di bawah ini, 

1. Mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular
2. Membantu menajamkan mata dan minda
3. Membantu meningkatkan kemampuan mengatasi tekanan
4. Melambatkan proses penuaan
5. Membantu memulihkan saraf yang letih
6. Membantu meningkatkan daya hafalan dan menguatkan memori


Ai memang sukaaa sangatt makan coklat sehinggakan ai buat bisness berdasarkan coklat... Jadiknya, di sini, kita boleh makan coklat, dah jangan cakap coklat tu bawak kegemukkan, sebabnya kegemukkan tu datang dari kita sendiri.. Makan coklat berpada pada, dengan kuantiti yang sederhana , jangan berlebihh sangattt... Moral of the story? Tempah lah Chocolate Fountain ai.. HAHA  *takde motipp kan?*


Pakej Chocolate Fountain KLIK SINI



Sumber : Majalah Pa & Ma 









Yang sukaaa makan coklattttt !
signature ms eida

12 comments:

  1. hambek kau, promosi, promosi.. hihi..

    teruskan usaha. makan coklat mmg sdap.. :)

    ReplyDelete
  2. sebenarnya coklat ni banyak khasiatnya.. yang paling penting bagi seorang yang memang memerlukan tenaga yang banyak ialah coklat..hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul... pastu taknak gemuk, makan coklat kene lah dicatu ;)

      Delete
  3. mila xbuat-buat lagi entry coklat..huhu..
    idea belum coming !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Its ok Mila.................... Take ur time ;)

      Delete
  4. patot la anggun bijak kemain..hahaha..mase pregnant ari2 sy mkn ferrero roche..kalau abis siap order dari langkawi..hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kemain ferrero.. Maknenye nak lagi bijak kene makan coklat mahal lah? hahhaha!! Lawak tau! ;p

      Delete
  5. nasib baik kite suke makan coklat..hehee

    ReplyDelete
  6. that why i love chocolate....hehehe

    ReplyDelete

Kalau suka, komen la...
S AY A N G uolss !!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2015 JIAKREATIFELT. All rights reserved. | Sign in | Top of Page