Tuesday, November 20, 2012

Resepi Mini Burger Bakar Eida





Masih ingat resepi Burger Bakar Andi di entry ini ?? Kali ni ai nak share cara nak buat Mini Burger Bakar Eida... Sebab ape bukan nama Andi dah? Nama ai pulakkk? Sebab ai nye resepi... HAHA . . Sebenarnya hari tu ai ada terbaca post Nadia pasal dia buat Mini Burger . .Ai pun terfikir, ai pun nak buat Mini Burger Bakar laahhhh . . Macam cuteee je bunyik nye.. . Jom kita try !


Cara buat patty burger sama sajaaaaa . . Uols boleh klik Entry INI untuk tengok balik. Ke uols malas ?? Kalau malas, ai copy paste balik laaaaa... Adoiiii ! Ai copy sikit sikit  je nieee




Bahan - bahan (untuk patty)
1) Daging hancur Ramlee 400g
2) Sebiji telur **
3) 1/2 bawang Holland **
4) 2 ulas bawang putih **
5) 1 sudu teh Mix Herbs & Lada Hitam **
6) Sedikit minyak OliveOil **
7)  Sedikit garam

*Blend dulu semua bahan yerrrrr...*



Cara - cara membuat
1) Blend bahan bahan bertanda **
2) Campurkan bahan bahan yang telah diblend dengan daging hancur. Gaul rata. Masukkan sedikit garam.
3) Bentukkan patty dengan menerap dengan bekas bulat yg kecik. Kate nak buat MINI BURGER kann
4) Masukkan patty yang telah siap ke dalam peti beku sekurang kurangnya 2jam.
5) After 2jam, bakar/panggang patty uols atas apii... Bakar selama 15-20min sahaja..Kecik! Cepat je masakk
6) Roti yang telah di potong kecik juga disapu mentega dan dibakar di atas pemanggang.

*Bila buat Mini Burger ni, semua bahan bahan hendaklah bersaiz kecik.. Tomato kecik, salad di koyak koyak kecik, roti di belah 4, keju di belah 4 juga.. nak dapat saiz kecikkkkkkk kennn*




Bahan - bahan (untuk aksesori)
1) Salad
2) Keju
3) Mayonis
4) Sos lada hitam/sos cili
5) Tomato
6) Hirisan bulat bawang Holland
**semua bahan kene dikecik kecikkan.. hihi





*Roti & daging burger yang sedang di bakar...*





Cara - cara menghias (cewahhhhhhh)
1) Roti yang telah siap dibakar disapukan mayonis
2) Letak salad, daging burger, hirisan kecil bawang holland, chesee, tomato yang telah dihiris nipis, sos cili dan sos lada hitam jangan dilupakan... Kemudian cucuk dengan lidi supaya burger tidak bergerakkkkk.. Lagipun ada lidi, senang nak makan... HEHE



*Begini lah . . Jenuh ai tangkap gambar satu satu step tauuuu... Sila sayang ai lebeyy! HAHA*









Dan , acara yang ditunggu tunggu.. Makan ! Serangggggggg !!!!






Disebabkan namanya Mini Burger, sekejap je dah habis ai makan.. Kecikkk sangattt ! Nganga terus ngap ! HAHA . .  Sopan sikit makan dari yang besar gedabak yang selalu hubby buat tu.. hihihi ~  Senang aje kan? Boleh lah buat di rumah masing masing.. Selamat Mencuba !








Yang kalau makan 6 biji ni satu hari je ai hadap sorang!!! hihihi
signature ms eida

20 comments:

  1. mkn sorang ke ni? ish ish ish...

    ReplyDelete
  2. nampak comel dan sedappppppppppp.. agak2 kalau zana dtg rumah boleh la rasa kan?? hahahhaha...

    ReplyDelete
  3. nyummmm...aduishh..terliur la kak..hukhuk

    ReplyDelete
  4. kalo dpt lagi sedap kot!kekekekeke...

    ReplyDelete
  5. sedapnya....bila nk buat utk aku ni??

    ReplyDelete
  6. masih ingat entry tuh..makanan kan..mana la penah lupe..wahaha

    ReplyDelete
  7. sedapnye nampak.. tertelan air liur kite... huhuhu...

    ReplyDelete
  8. agak² kalau daging yg dah siap tu simpan lama kat tempat pembeku tu tahan x??? (kes boleh lah masak berulang kali) maklumlah 3 beranak jer kat rumah... nnt keluarkan blh bakar bile teringin nak makan...

    yg x pernah² makan burger bakar lg huhuhuhu ...

    ReplyDelete
  9. ni Mastercheff Eida kat dlm tv tu ker??? hehe...sedapppnya...rajinn eida masak2 ek..

    ReplyDelete
  10. Salam Eida, rajin nye wat kecik2 banyak2 lak tu.. bertuah la sape dapat isteri serajin Eida...
    tapi leh try nnt kalo da ada anak2 boleh buat gini..mesti dowang suke.. tapi, ni akak ckp satu doa tau Eida..InsyaAllah one day......Allah knows...

    ReplyDelete
  11. mmg sayanngggggg kat eida..sbb tjuk step by step.. mmg comel gile.. harus try nih!!!!!

    ReplyDelete
  12. rajinnyaaaaaaa. sumpah terliur,sedap nya!

    ReplyDelete
  13. sedapnyeeeeeeeeeeeeeeeeee...
    rajinye gedikk..
    bgus2 share resepi..
    nak cube la

    ReplyDelete
  14. wahhh bolehhh jga nichhhh

    thank's dach

    ReplyDelete

Kalau suka, komen la...
S AY A N G uolss !!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2015 JIAKREATIFELT. All rights reserved. | Sign in | Top of Page