Friday, June 8, 2012

Kawan biar BERIBU !





Pernah dengar pepatah Melayu yang mengatakan "Berkawan biar SERIBU, Berkasih biar SATU, Musuh Jangan Dicari" Eh ? Eh? Yang last tu tak de ye.. Tapi ai suka suki je tambah... Maknanya pepatah tu bermaksud kawan lah dengan sesiapa sebanyak makna yang boleh selagi kita masih bernyawa.... Tapi bercinta , harus setia pada yang satu.. Musuh ? Jangan sesekali mencari musuh yer......... Jadi nya tak salah kalau kita nak berkawan dengan sesiapa saja... Asalkan tahu batas batas pergaulan... Tak kisah lelaki kawan dengan perempuan, perempuan kawan dengan laki.. Lelaki dengan lelaki, perempuan dengan perempuan.. Kawan lah !


Tak jadik masalah juga kalau lelaki berkahwin nak kawan dengan perempuan bujang ataupun perempuan yang dah berumah tangga.. Asalkan? Seperti yang ai cakap tadi, bataskan pergaulan uolss.... Bagi yang dah berkahwin, kenalkan kawan kawan dengan suami/isteri kita... Lebih memudahkan kita nak berkawan... Tak susah kan ? Orang pun tak leh nak mengata sebab KITA HANYA BERKAWAN... kan ? paham ?


Contoh disini ai bagi yer, simple.. Contohnya adalah ai sendiri... Ai memang banyak kawan lelaki dan perempuan sebelum ai berjumpa/berkahwin dengan hubby...... Bila ai cakap KAWAN, ai maksudkan dengan KAWAN , no feelings feelings bagai ni ... Tapi, bila ai dah berkahwin dengan hubby, macam mana ai nak kekalkan persahabatan kawan kawan ai supaya tidak menyinggung perasaan hubby? Ini lebih kepada yang kawan lelaki tu la kan.... Senang aje ! Ai bawak hubby keluar bersama sama dengan mereka... Kenalkan.. Bila hubby dah biasa dengan mereka, dah kenal kawan kawan ai... Ai nak lepak dengan kawan kawan pun senang... Hubby percaya dengan ai.. Kan senang ? Kalau hubby nak no. telefon diaorang pun, ai akan bagi.. Jangan sesekali tinggalkan syak wasangka kepada pasangan kita yer.... Dan jangan sesekali CUBA UNTUK MENIPU pasangan kita..... JUJURlah.. Kita tak buat benda salah kan? Buat apa nak takut.. Kita hanya BERKAWAN sahaja...... Berani kerana BENAR ! Ewaaaahhh ~~


Macam hubby juga, ai percaya hubby.. Dia nak kawan dengan sapa pun, ai tak kesah.. Janji ai kenal.. Dan hadkan batasan pergaulan diri.. Ingat, diri tu suami orang..hihi~~ Nak lagi mudah, ai berkawan sendiri dengan kawan kawan hubyy... Bila ai kenal, ai lebih percayakan hubby... Kan senang ! Dan tak memasal juga kawan ai bertambah.. huu~ Jadi, kesimpulannya disini, semua benda mudah kalau kita buat tu dengan mudah .....


Tapi kan, ada juga yang bila pasangan kita dah ok, ada pulak yang mendengki.. Maksudnya orang disekeliling kita lah...Nampak kita duduk dengan lelaki mana mana, dikatakan kita ni curang ! Ohoiiii~~~ Kolotnya pemikirian.... Ai pun tak tahu kenapa.. Jeles ke? Tak baik tauu~~ Buat fitnah macam macam.. Ishkkk... Sudah sudah lah jaga tepi kain orang.... Biarlah Ai nak berkawan dengan sapa pun..... Ai hanya berkawan... Salah ke? Jeles? Itu terpulang pada diri sendiri.. Tepuk dada, tanya pada diri sendiri... 

"Kenapa aku suka sibuk hal orang lain??"




Setuju tak uolss ?






Yang berharap tak de sapa yang dengki mendengki lagi lepas ni ,
signature ms eida

4 comments:

  1. Eida,
    Jangan duduk berdua dgn lelaki lain tanpa ada teman. contoh..kita nak minum dgn ofis mate lelaki. So ajak kawan perempuan lain. Kalo berdua shj..mmg akan menimbulkan fitnah w/pun kita mmg hanya minum shj. Dr fitnah akan timbul pula pergaduhan..dan berpanjangan. So kena elakkan. :)

    Jujur pada pasangan itu sgt penting.

    ReplyDelete
  2. Eida i like u statement ok..

    so Jom laa follow sue hehehhe
    http://aswith4kids4ever.blogspot.com

    ReplyDelete
  3. @CIK PUAN TIPAH

    Manusia kan kak.. Apa yng dinampak dengan mata kasar terus buat tuduhan membuta tuli. Tak suka sangat!

    ReplyDelete
  4. @Siti Nursyuhada

    Sue, ida dah lama follow blog awak ler.......!!! =p

    ReplyDelete

Kalau suka, komen la...
S AY A N G uolss !!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2015 JIAKREATIFELT. All rights reserved. | Sign in | Top of Page