Saturday, June 30, 2012

Diet for TTCians !





Oke. Entry ni ai dah kongsikan pada uols langkah langkah Rawatan Kesuburan kan.. Haaaa.. ingat senang? Cucuk itu ini kan? Seriau tau ! Kami golong ISTIMEWA yang kene melalui jalan tu~~ sobs...sobs...sobs.....  Kali ni ai nak share pulak makanan apa yang penting dan perlu dikurangkan, perlu distopkn semasa TTC ni... Memang lah orang cakap, 'alaa.. makan je.. minum je.. Akak minum makan semua benda, elok je preggy?' Haaaa.. Harus diingatkan ye... Kita ni lain lain.. Mungkin akak tu jenis senang lekat, kau makan ape je, gerenti lekat punya.... Kita yang special ni, jenis susah nak lekat, masalah sana sini, HARUSlah berpantang... Jangan berlagak macam orang lain.... hehehe~ Dan orang lain, haruslah PAHAM... Kita ni berbeza.. ~ Berikut adalah beberapa cara yang berkaitan dengan makanan yang paling penting yang boleh meningkatkan peluang uols untuk  hamil dan mempunyai bayi yang sihat.



Diluluskan oleh Lembaga Penasihat Perubatan BabyCenter Malaysia 
Semakan akhir: Disember 2011

  • Memperbaiki diet anda tiga bulan hingga setahun sebelum anda hamil
Bagi kedua-dua lelaki dan wanita, makanan dan kesuburan dikaitkan. Jika kamu berdua mengikuti pada diet yang seimbang, anda boleh meningkatkan peluang anda untuk hamil dan mempunyai bayi yang sihat. Baca untuk mendapatkan nasihat khusus untuk anda. Suami anda juga boleh mengetahui lebih lanjut mengenai tips pemakanan untuk ayah-to-be yang sihat.

  • Mencapai berat badan yang ideal anda
Anda boleh memilih untuk mengurangkan berat badan (atau mendapat sedikit jika anda kekurangan berat badan) manakala anda cuba untuk hamil. Ia adalah idea yang baik untuk menjadi sehampir mungkin berat disyorkan anda apabila mencuba untuk bayi sebagai berat badan berlebihan atau kekurangan berat badan boleh mengurangkan peluang anda untuk hamil. Tetapi merujuk kepada doktor keluarga anda sebelum anda memulakan apa-apa diet atau rancangan latihan.

Jika anda mempunyai berat badan yang berlebihan, satu pelan pemakanan yang waras boleh termasuk lemak yang rendah dan makanan berserat yang lebih tinggi, tetapi jangan lupa untuk bersenam. Anda lebih berkemungkinan untuk hamil jika anda menyertai satu kumpulan yang merangkumi senaman dan nasihat tentang diet anda daripada mendapatkan nasihat pemakanan sahaja. Kehilangan berat badan yang melampau dari berdiet kemalangan boleh mengurangkan kedai pemakanan badan anda, yang tidak adalah cara yang baik untuk memulakan kehamilan. (Baca lebih lanjut mengenai bagaimana berat badan anda mempengaruhi kesuburan anda.)

  • Ikut pelan pemakanan yang sihat
Pemakanan sihat bermakna makan makanan yang seimbang dan mengelakkan makanan yang tinggi lemak dan gula seperti kek dan biskut. Agensi Piawaian Makanan UK mengesyorkan memakan pelbagai jenis makanan di samping cuba untuk hamil, termasuk:

• Buah-buahan dan sayur-sayuran - ini boleh menjadi segar, sejuk beku, tin, kering atau segelas jus. Berhasrat untuk sekurang-kurangnya lima hidangan sehari.

• Karbohidrat makanan seperti beras, mi (mee, meehoon, kueh teow, mee pan), roti, tosai, idli, capati, pasta, kentang, Keladi dan keledek.

• Protein seperti daging tanpa lemak dan ayam, ikan, telur dan kekacang (kacang dan lentil). Sumber protein vegetarian termasuk tauhu, Chok fu, kacang, kekacang, biji benih dan protein soya vegetarian (daging olok-olok).

• Ikan, sekurang-kurangnya dua kali seminggu, termasuk beberapa ikan berminyak - tetapi tidak mempunyai lebih daripada dua bahagian ikan berminyak seminggu. Ini termasuk tuna segar (tidak tuna dalam tin, yang tidak dikira sebagai ikan berminyak), ikan kembung, sardin dan ikan trout, ikan kod dan siakap.

• makanan tenusu seperti susu, keju dan yogurt, yang mengandungi kalsium.

• Besi makanan yang kaya, seperti daging merah, kekacang, buah-buahan kering, roti, sayur-sayuran hijau dan bijirin sarapan yang diperkuat, untuk membina sumber besi dalam persediaan ke arah kehamilan.

Ia membantu badan anda untuk menyerap zat besi jika anda mempunyai sedikit makanan atau minuman yang mengandungi vitamin C, seperti buah-buahan atau sayur-sayuran, atau segelas jus buah-buahan dengan mana-mana makanan yang kaya dengan zat besi. Elakkan minum minuman kafein (kopi, teh, kola) selepas mempunyai sumber makanan yang kaya besi. Tunggu sekurang-kurangnya dua jam selepas makan anda mempunyai minuman yang mengandungi kafein anda, ini akan membolehkan badan anda untuk menyerap zat besi yang pertama.

  • Mengambil vitamin tambahan 
Walaupun anda boleh memenuhi hampir semua keperluan pemakanan anda melalui diet yang seimbang, sesetengah pakar percaya bahawa pemakan sihat boleh lakukan dengan bantuan beberapa tambahan. "Doktor saya mencadangkan saya mengambil suplemen ketika cuba untuk hamil dan saya menganggap ia tidak dapat melakukan apa-apa kemudaratan," kata Margaret. "Saya tidak sentiasa mempunyai masa untuk merancang makanan dan kadang-kadang saya makan pada jangka. Dengan cara ini, saya memastikan saya mendapat semua keperluan badan saya."

Ingat bahawa tambahan adalah perlindungan, bukan pengganti diet bunyi. Dan sejak tambahan over-the-kaunter mungkin mengandungi dos yang terlalu banyak vitamin dan mineral yang boleh menjadi berbahaya kepada bayi membangun, ia adalah wajar untuk beralih kepada pil yang dirumus untuk wanita hamil walaupun sebelum anda hamil. Atau memilih makanan tambahan yang mengandungi kira-kira 100 peratus daripada RDA (elaun harian disyorkan) supaya ia tidak mengandungi dos mega vitamin atau mineral. Berbincanglah dengan doktor anda tentang hak tambahan antenatal untuk anda.

  • Dapatkan banyak asid folik
Semua orang boleh melakukannya dengan lebih banyak asid folik, bukan sahaja wanita - vitamin B ini telah dikaitkan dengan insiden serangan jantung, strok, kanser dan kencing manis yang lebih rendah. Ia juga mengurangkan risiko bayi kecacatan kelahiran tiub neural seperti spina bifida (suatu keadaan yang serius kongenital, yang berlaku apabila tiub di sekeliling sistem saraf pusat tidak menutup sepenuhnya).

Wanita yang cuba untuk hamil (atau yang mungkin hamil) perlu mengambil makanan tambahan yang sebanyak 0.4 miligram (mg) setiap hari - juga ditulis sebagai 400 mikrogram (mcg). Anda perlu mengambil ini dari masa anda berhenti menggunakan kontrasepsi sehingga minggu ke-12 kehamilan. Pastikan bahawa tambahan yang anda gunakan tidak mengandungi vitamin A atau hati minyak ikan (lihat di bawah, "Apa lagi untuk mengelakkan").

Ia adalah disyorkan bahawa mana-mana wanita yang mempunyai seorang kanak-kanak dengan kecacatan tiub neural perlu mengambil dos yang lebih tinggi - 5 miligram (mg) sehari. Jika anda atau suami anda atau ahli keluarga terdekat mempunyai kecacatan tiub neural, anda juga perlu mengambil masa selama 5 miligram (mg) asid folik sehari. Ini dos yang lebih tinggi juga dicadangkan jika anda mengambil ubat anti-epileptik, mempunyai penyakit celiac (alahan gluten) atau penyakit sel sabit.

Di samping itu, ia adalah bijak untuk makan makanan yang kaya dengan folat seperti sayur-sayuran berdaun hijau gelap (seperti bayam atau kale), buah-buahan sitrus, kacang, bijirin penuh, beras perang, roti dan bijirin yang diperkaya.

  • Katakan tidak pada alkohol
Jika tabiat meminum anda meninggalkan perkara yang amat dikehendaki, anda akan perlu membuat beberapa penyesuaian. Berikut adalah beberapa nasihat pepejal: memotong atau hanya sekali-sekala minum alkohol. Nasihat semasa adalah untuk minum tidak lebih daripada satu atau dua unit alkohol sekali atau dua kali seminggu. Unit A adalah setengah pain bir ringan kekuatan piawai, atau cider, atau ukuran pub semangat. Satu gelas wain adalah kira-kira dua unit. Risiko utama di sini adalah untuk janin membangun, yang boleh dirosakkan oleh minum berat atau pesta minum-minum. (Ia mencadangkan wanita hamil sepenuhnya mengurangkan minuman beralkohol.)

Jika anda telah berhenti menggunakan kontrasepsi, ada kemungkinan bahawa anda sudah boleh menjadi hamil - ia adalah lebih baik untuk sesal kemudian tiada gunanya dan mengelakkan membimbangkan kemudian kira-kira berapa banyak anda minum di awal kehamilan.

  • Think twice about kafein
Tiada bukti yang konsisten untuk menghubungkan minuman berkafein (teh, kopi dan kola) untuk masalah kesuburan. Walau bagaimanapun, Agensi Piawaian Makanan UK menasihati wanita hamil harus menghadkan pengambilan kafein - yang mempunyai lebih daripada 200 mg kafein sehari telah dikaitkan dengan berat lahir keguguran dan rendah. Sebagai sebahagian daripada persediaan anda untuk hamil, anda boleh mula untuk memberhentikan penyusuan diri dari kafein dalam coklat, koko, minuman bergas dan kopi supaya anda digunakan untuk pengambilan yang lebih rendah sebelum anda hamil.

Untuk memeriksa berapa banyak yang anda sedang memakan sekarang - 200 mg kafein adalah lebih kurang bersamaan dengan:

 • 2 cawan kopi segera (100mg setiap)

 • 2 cawan kopi dibancuh (100mg setiap)

 • 4 cawan teh (50mg setiap)

 • 5 tin cola (sehingga 40mg setiap)

 • 4 (50g) batang coklat polos (sehingga 50mg setiap). Kafein dalam coklat susu adalah kira-kira setengah bahawa coklat kosong

Perlu diingat bahawa kandungan kafein espressos, dan kopi yang berdasarkan espressos, seperti Cappuccino dan Lattes, boleh bergantung kepada saluran keluar. Satu kajian mendapati bahawa tahap kafein boleh berkisar dari 50mg setiap espresso pada satu rantaian sebanyak 300mg setiap espresso yang lain.




Apa lagi untuk mengelakkan, 



Agensi Piawaian Makanan UK mengesyorkan bahawa wanita yang cuba untuk hamil juga harus mengelakkan perkara-perkara berikut:

• Terlalu banyak vitamin A. Ini bermakna anda harus mengelakkan makan hati dan produk hati seperti Pate dan elakkan daripada mengambil makanan tambahan yang mengandungi vitamin A atau minyak hati ikan. Anda memerlukan beberapa vitamin A, tetapi jika anda mempunyai terlalu banyak semasa hamil, ini boleh membahayakan bayi anda.  

• Ikan yang mengandungi merkuri, seperti, ikan yu, ikan todak dan Marlin. Juga, jangan makan lebih daripada dua stik tuna seminggu (seberat kira-kira 140g 170g mentah atau dimasak) atau empat bersaiz sederhana tin tuna seminggu (dengan berat bersaliran kira-kira 140g setiap tin). Tahap merkuri yang tinggi boleh membahayakan membangunkan sistem saraf bayi dalam kandungan.

Doktor anda boleh memberi anda maklumat lanjut mengenai dos dan tidak boleh dilakukan ketika cuba untuk hamil - ia adalah peluang yang baik untuk memastikan anda berada dalam keadaan hujung atas fizikal untuk kehamilan.



Perkongsian hebat dari Leen , dulunya seorang TTC tapi kini telah berjaya preggy... Take care Leen, jaga kandungan bebaik.. ~ Thanks ye bagi ida share pasal diet ni.. ~ Gigih tau Leen dok email kat ai.. heee~ Mommy to be rerajin lah singgah blog Leen yer... ~






Yang akan cuba sedaya upaya ikut diet ni ! *verangan!*
signature ms eida

10 comments:

  1. Hahaha..akak bab makanan ni mmg tak displin. susu pun seksa nak abiskan... jenuhhhh

    ReplyDelete
  2. Setuju! lain org lain cara. Tapi... tapi, ikut yg mana termampu je... bukan sng regime diet ni! huhu

    ReplyDelete
  3. Selmat berdiet Eida...
    Insyaallah sampai masanya nanti...

    menjaga pemakanan adalah sangat membantu...=))

    ReplyDelete
  4. diet! azam setiap tahun.. tp susah betul nak laksanakan.. nampak gayanya kena kuatkan semangat demi anak.. insyaAllah..

    ReplyDelete
  5. Ingat lagi waktu sblm saya pregnant, kawan2 selalu pesan "don't try too hard sbb itu boleh buat kita stress bila hujung bulan tiba2 period." ada yg pesan, "enjoy2 je, insyaallah thing comes when we least expected". Ada jugak yg cakap, "Allah je yg tahu bila kita betul2 dah bersedia nk ada anak. Mungkin kesihatan kita ok, financial xseberapa. Mungkin sebaliknya". So, biarlah apa org nak kata, awak... Yg penting jangan putus berdoa kan? =)

    ReplyDelete
  6. @Ren Din

    Janji buat.. dari yang tak buat lgsg kan.... =)

    ReplyDelete
  7. @A*nY

    InsyaALLAH.. Moga moga ada rezeki.. =)

    ReplyDelete

Kalau suka, komen la...
S AY A N G uolss !!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2015 JIAKREATIFELT. All rights reserved. | Sign in | Top of Page