Friday, May 4, 2012

Sayur ! Sayur ! Sayurrrrr !!






Dulu, ai tak suka makan sayur... Tanya mak ai.. hihiihi ~ Tapi sejak berkahwin dengan seorang pemakan sayur, haruslah setiap hidangan makan we all, ada sayur.. Ai terpaksa masak ! HAHA ~ Bila lama lama ai cuba sikit demi sedikit sayur sayur tu, ai mula rasa seronok makan sayur.... Oooo... sedap rupanya sayur tu! HEHE ~ Sayur banyak khasiat kan ? Berikut adalah beberapa cara dalam menyediakan sayur tanpa menganggu khasiat sayuran itu ,


Menggoreng dengan sedikit minyak, mencelur ke, mengukus atau masak dengan ketuhar gelombang mikro (microwave) untuk mengelakkan kehilangan nilai pemakanan, memelihara kerangupan dan kandungan air dalam kebanyakan sayur sayuran...


Untuk sayuran berjenis akar, buatkan stew untuk mengurangkan masa memasak.. Nanti ai kongsi resepi stew ai ye? hee~ Dengan ini boleh membantu mengeluarkan rasa dan nutrien terutamanya karotena.


Paling senang,buat je sup ! HAHA ~ Buat sup dengan sayuran seperti kubis, akar teratai, sawi, bayam dam macam macam lagi laa....


Menghidangkan sayuran secara mentah, a.k.a macam ulam ulam gitu.... seperti daun salad, lobak, timun, sebagai snek yang berkhasiat.. Contohnya ek, kepilkan beberapa hiris timun dan tomato dalam sandwich dan celup batang lobak dan timun dalam dadih... Penah buat? Ai tak pun ! HAHA


Sesetengah sayuran(terutamanya lobak putih dan lobak merah) boleh digunakan dalam kek dan makanan seperti popia.. Jadik buatlah popia selalu... heee~~


Tapi kan, ada juga sesetengah yang TAK suka makan sayur kan? Macam ai lah dulu, degil gila mak suruh makan sayur, taknak !! Sekarang baru terhegeh hegeh nak makan.. Padahal bukan tak tahu sayur tu banyak KHASIAT... hiihi~ So, macam mana kita nak terapkan sayuran dalam pemakanan kita or anak anak kita or bakal anak anak kita nanti ??? Caranya mudah,


Babitkan anak anak dalam kerja kerja penyediaan sayur... Dulu mak ai masak sorang sorang.. Ai sendiri tak nampak macam mana sayur tu dimasak? Tak nampak kelazatan nya.. Itu yang tak berminat nak makan kot? HAHA ! So, next time, ajak anak sekali masuk dapur yer... hihiihi~


Ni paling penting, jangan sesekali marah atau memaksa anak anak jika mereka tak nak makan sayur. Kalau tak, mereka mungkin akan marah kepada kita atau pada sayur sayur tu sendiri ! Sebaliknya, apa yang perlu kita buat ialah beritahu secara berterusan mengenai kebaikan sayuran dan menggalakkan untuk makan berbagai bagai jenis sayuran.. So, ibu ibu kena rajin memasak lah yer... heee~~






p/s : terima kasih to hubby lah yer, kerana sayang lah,
ai makan sayur sekarang ! HAHA









Yang suka goreng kubis dengan ikan bilis,
  signature ms eida

12 comments:

  1. kalo makan sayur yg kite masak sendiri takpe... harus byk la makan sayur, kalo makan sayur kat kedai makan, cam tak percaya skit la, kebersihan sayur yg di masak tu..diragukan kebersihannya...
    sayur senang je masak kan, hehehe....bagus la dah suke makan sayur....vitamin C tau! heee...

    ReplyDelete
  2. zana masa kecik pun x suka sayur.. masuk universiti baru pandai makan sayur sbb tgk kawan2 makan mcm sedap jer.. huhuhu..

    kawan baik zana x suka makan sayur.. so hari2 masa rehat gerenti kena marah dgn zana sbb x makan sayur.. marah yg mcm mak2 marah anak.. tension dia.. hahahhaha

    ReplyDelete
  3. tak suka sayur yg hijau. kaler lelain takpe. kekacang takpe. :D

    ReplyDelete
  4. makcik kamariah jgk yg dislhkn...
    hahahaha...
    jgn mrh ek...
    gurau jek..

    ReplyDelete
  5. ros pun xska sayur.. syap mengandung n menyusu jadi suka sayur smpailah skrg :) hihihi

    ReplyDelete
  6. @eMMe

    Kalau ida makan kat luar, still order sayur gak.. huuu~ Tawakal je bersih ke tak tu..

    ReplyDelete
  7. @Zana Adieyza

    Sib baik masa ida kenal zana, ida dah pandai makan sayur.... So, tak de peluang zana nak marah kan.. hiihhi

    ReplyDelete
  8. @PUANSTOBERI

    Nanti kita spray sayur kaler kuning ke.. merah ke.. pink ke.. hahahhaha!!

    ReplyDelete
  9. @♥ ROS ♥

    Haip! Dah jadik ibu kene bagi anak2 vitamin tau.. Makan sayur dengan banyak yer.. heeee~

    ReplyDelete

Kalau suka, komen la...
S AY A N G uolss !!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2015 JIAKREATIFELT. All rights reserved. | Sign in | Top of Page