Tuesday, May 22, 2012

Salam Rejab 1433H







Baca tak doa ni semalam ? Alhamdulillah.. Ai diberi peluang untuk berpuasa hari ni.. Mula mula ai konfius, boleh ke puasa ganti sekali dengan puasa awal Rejab ni... Banyak yang kata tak boleh ? Sebabnya yang wajib pun tak habis lagi, dah nak buat yang sunat ? Tapi bak kata myboss, Islam itu mudah.. Puasa sahaja.. Niat puasa ganti.. Yang kiri dan kanan tu tahu lah membahagikan pahala Rejab tu.. hee~~


So, ai masih berpuasa hari ni.. CD43.. Tetiba ai berdoa jangan lah Miss P datang pada bulan Rejab ni.. Rasa macam nak sambung puasa sebulan je... *dah terbiasa puasa* heee ~ Tapi tahukah kawan kawan, banyak kelebihan kalau kita berpuasa/beramal ibadat pada Bulan Rejab ni.. Sama sama lah kita beramal mengikut kemampuan pada bulan Rejab ni... ~ Jika tak dapat melaksanakannya semua, separuh itu pun dah cukup baik.. ~  . Jom kita list down, 



1. Sabda Nabi s.a.w.: Hendaklah kamu memuliakan bulan Rejab, nescaya Allah muliakan kamu dengan seribu kemuliaan di hari kiamat.

2. Sabda Nabi s.a.w.: Bulan Rejab Bulan Allah, Bulan Syaaban bulanku, dan bulan Ramadan bulan umatku.

3. Kemuliaan Rejab dengan malam ISRAK MIKRAJnya, Syaaban dengan malam NISFUnya dan Ramadan dengan LAILATUL QADARnya.

4. Malam awal Rejab mustajab do’anya. ( Dalam Kitab Raudhoh Iman Nawawi)

5. Puasa sehari pada bulan Rejab mendapat syurga tertinggi (Firdaus). Puasa dua hari dilipatgandakan pahalanya.

6. Puasa 3 hari pada bulan Rejab dijadikan parit yang panjang, yang menghalangkan dia ke neraka (panjangnya setahun perjalanan).

7. Puasa 4 hari pada bulan Rejab diafiatkan daripada bala dan daripada penyakit yang besar-besar dan daripada fitnah Dajal di hari kiamat.

8. Puasa 5 hari pada bulan Rejab, aman daripada azab kubur. Puasa enam hari pada bulan Rejab, keluar kubur bercaya muka.

9. Puasa 7 hari pada bulan Rejab, ditutup daripada tujuh pintu neraka.

10. Puasa 8 hari pada bulan Rejab, dibuka baginya lapan pintu syurga.

11. Puasa 9 hari pada bulan Rejab keluar dari kuburnya lalu, MENGUCAP DUA KALIMAH SHAHADAH, maka tidak ditolak dia dari memasuki syurga.

12. Puasa 10 hari pada bulan Rejab dijadikan dua sayap, terbang seperti kilat di atas Titi Sirotalmustaqim di hari kiamat.

13. Puasa 16 hari pada bulan Rejab akan dapat melihat wajah Allah di dalam syurga dan orang yang pertama menziarahi Allah di dalam syurga.

14. Puasa 19 hari pada bulan Rejab, dibina baginya sebuah mahligai di hadapan mahligai Nabi Allah Ibrahim a.s dan Nabi Allah Adam a.s.

Puasa 20 hari pada bulan Rejab, diampunkan segala dosanya yang telah lalu.

Kelebihan bulan Rejab dari segala bulan seperti kelebihan Quran atas segala Qalam.

17. Puasa pada awal Rejab, pertengahannya dan akhirnya seperti puasa sebulan pahalanya.

18. Orang yang lemah dari berpuasa pada bulan Rejab hendaklah bersedekah tiap-tiap hari sekurang-kurangnya sebiji roti.

19. Sesiapa bersedekah pada bulan Rejab seperti sedekah seribu dinar, dituliskan kepadanya tiap sehelai bulu roma jasadnya seribu kebajikan, diangkat seribu darjat, dihapus seribu kejahatan.

20. Setiap sehari puasanya pada bulan Rejab dan sedekahnya pada bulan Rejab seperti ibadat seribu Haji dan Umrah. Dibina mahligai seribu bilik dan seribu bidadari, lebih cantik daripada matahari seribu kali. Bulan Rejab bulan Allah.

21. Bersedekah pada bulan Rejab, dijauhkan Allah daripada api neraka kerana kemuliaan bulan Rejab, Bulan Allah.

22. Allah jadikan di belakang bukit Jabal Qar bumi, yang putih yang penuh dengan Malaikat dengan panji-panji berhimpun pada tiap malam Rejab meminta ampun oleh mereka kepada Umat Muhammad. Allah menjawap: Telah aku ampunkan mereka!

23. Barangsiapa meminta ampun (beristighfar) kepada Allah pagi dan petang 70 kali atau 100 kali, pada bulan Rejab di haramkan tubuhnya daripada api neraka.

24. Sesiapa berpuasa sebulan pada bulan Rejab, Allah berseru kepadanya: ‘Telah wajib hakmu atasKu, maka mintalah olehmu kepadaKu. Demi ketinggianKu dan kebesaranKu, tidak Aku tolakkan hajatmu. Engkau adalah jiranKu di bawah `arasyKu, engkau kekasihKu daripada segala makhlukKu, engkau terlebih mulia atasKu. Sukakanlah kamu, tiada dinding antaraKu dan antara kau’.(dari kitab Raudatul Ifkar)

25. Puasa pada 27 bulan Rejab seperti berpuasa enam puluh bulan pahalanya. Jika disertai dengan sedekah seperti puasa seribu tahun, kerana kebesaran hari ISRAK-MIKRAJ.

26. Siapa melapangkan kekeruhan, kesusahan, kesempitan orang mukmin pada bulan Rejab dikurniakan Allah kepadanya Mahligai yang besar di dalam syurga Firdaus.

27. Siapa berpuasa tiga hari pada bulan Rejab dan beribadat pada malamnya (berjaga), seperti dia berpuasa tiga ribu tahun. Diampunkan baginya 70 dosa-dosa besar tiap-tiap hari, ditunaikan 70 hajat ketika keluar nyawanya daripada jasadnya, 70 hajatnya di dalam kuburnya, 70 hajat ketika terbang suhuf (ketika Quran dinaik ketika berlalu di Titi Sirotalmustaqim.






" REJAB bulan menabur benih. SYAABAN bulan menyiram tanaman. RAMADAN bulan menuai "

" REJAB menyucikan badannya. SYAABAN menyucikan hatinya. RAMADAN menyucikan rohnya "

"REJAB bulan taubat. SYAABAN bulan muhibbah. RAMADAN dilimpahi pahala amalan "









Yang hanya fikir doa itu sahaja,
signature ms eida

8 comments:

  1. wah untung laa dapat pusa sue cik P plak dtg hu3 sedih...

    thanks dear info yg sgt berguna pas cik p dh hilang nak puasa gak laa...

    ReplyDelete
  2. info yang sangat berguna...xhanks eida cayang..

    ReplyDelete
  3. sama2 kita puasa sebanyak mungkin....insyaAllah..

    ReplyDelete
  4. slamat berpuasa n berbuka mgrib nti..
    along xleh cik P dtg smlm lg..
    info yg berguna sgt...:))

    ReplyDelete
  5. @Siti Nursyuhada

    Tak pe.. Miss P datang lagi bagus.. Ida ni ha, tak datang2.. Tu yang ngajuk, terus puasa.. heee~

    ReplyDelete
  6. @anna alaui

    Selagi termampu.. InsyaALLAH anna... =)

    ReplyDelete
  7. @iera 11

    Heee~ time kasih.. lagi best kalau buka mkn masakan emak.. jeles!!

    ReplyDelete

Kalau suka, komen la...
S AY A N G uolss !!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2015 JIAKREATIFELT. All rights reserved. | Sign in | Top of Page