Thursday, May 24, 2012

ISTERI bukan BIBIK ok!





Baca tajuk pun dah tahu kan? Ramai isteri yang jahil tentang hak memasing.. Kalau suami selalu menegakkan hak dia, kita pun boleh menegakkan hak  kita.. Jom ingat balik masa mula mula nak kahwin, kene pergi Kursus Kahwin kan? Ada ustaz tu cakap, apa tanggungjawab seorang isteri ? Tanggungjawab seorang suami dalam Islam ?


Tanggungjawab seorang isteri ? Melahirkan, menjaga anak anak, dan melayan suami.. Ada ke dalam Al-Quran cakap isteri kene buat semua kerja kerja rumah tu ? Ada ke ? Tak de ! Apa pulak tanggungjawab seorang suami ? Memberi nafkah zahir dan batin, menyediakan tempat tinggal, menyediakan keperluan asas kepada isteri dan anak anak, dan banyak lagi tanggungjawabnya dimana mengangkat martabat Suami sebagai Ketua Keluarga.. Cuma di sini, syurga si isteri di bawah telapak kaki suami... Bila suami dah menyuruh buat itu ini, kita sebagai isteri yang taat kene lah ikut arahannya.. Tu yang kene buat kerja rumah tu kan? Paham tak para suami ?? Kerja rumah itu tanggungjawab anda sebenarnya ! 


Ai nak tekankan di sini, kalau perempuan sudah melahirkan, menjaga, membuat kerja itu ini, dan yang pasti  seorang isteri itu sanggup BEKERJA demi meringankan beban suami yang menanggung segala perbelanjaan rumah, jadi apa salahnya jika KERJA RUMAH itu juga dibantu oleh SUAMI untuk meringankan beban ISTERI ..? Paham tak apa yang ai cuba nak sampaikan ni ? huuuu ~ 


Jika sama sama nak tegakkan hak memasing, sampai bila lah keluarga nak AMAN ? Salah ke suami menolong isteri membuat kerja rumah ?? Yang pasti isteri dapat gaji, bayar belanja rumah juga? Kalau si isteri enggan menolong membayar itu ini, dia memang BERHAK ! Itu duit dia..... Tapi tak sanggup kan kita tengok suami tanggung sorang sorang ? Bayar rumah, kereta, barang dapur.. anak... Tapi ai pelik, macam mana seorang suami sanggup tengok isteri dia tonggang terbalik buat kerja rumah sorang sorang ??? Memang perempuan itu dilahirkan pandai membuat semua kerja.... Mengemas, memasak dan sebagainya.... Tapi lelaki tak salah kalau belajar mengemas, memasak, membasuh dll.....






Ada paham ? Kekadang tu suami kita lupa. Kita ingatkan dia secara baik tau.. Tapi jangan takut untuk meminta tolong.. Ai selalu mintak tolong hubby buat itu ini. Kadang kadang tu hubby enggan buat juga. Ai pun perli perli la.. HAHA ! Kalau taknak buat juga? Sendiri mahu ingat la, ISTERI itu adalah AMANAH ALLAH SWT. Nak tahu lebih banyak tanggungjawab seorang suami, KLIK SINI je~





p/s : auto publish *ai berada di Melaka- Lawatan Tapak JKR*







Yang tak suka buat kerja sorang diri,
signature ms eida

16 comments:

  1. susah nak cari suami yg pandai buat SEMUA kerja rumah..kalo ada memang sangat2 BERTUAH...;)

    ReplyDelete
  2. nasib baik dayat sangat sangat banyak membantu....baru ku tahu lepas kawen yang dia lagi rajin dari aku...hahahahaha

    ReplyDelete
  3. entry yang SAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAANGAT best..!!

    saya share yer.,.!! ;)

    ReplyDelete
  4. syukur isteri Wa melakukan semua kerja rumah!...Wa hanya menyediakan...So, far belum ade komplen! kah3

    ReplyDelete
  5. my husband so far selalu tolong wat keja rumah..**harap2 berkekalan la kerajinan dia tu..hehehhe

    ReplyDelete
  6. same2 cari keje kn..
    same2 lh tolong menolong di umah..
    *suke tgk suami masak, kemas umah* *sweet sgt tlg isteri..;p

    ReplyDelete
  7. mmg susah nk dpt hubby yg pndai buat krja rumah..klu dia bleh tlg jga ank msa kite buat kerja rumah pn dh kire bgus..

    ReplyDelete
  8. @anna alaui

    Diaorang pandai buat.. Mana ada orang lahir dlm dunia ni BODOH kan? Cuma taknak tolong bini, itu je!

    ReplyDelete
  9. @Siti Nursyuhada

    Aah la.. entry saya takde button like facebook.. hiihhi.. Nanti nak buat la.. =p

    ReplyDelete
  10. @Ekjozbuluh

    Jgn dia komplen dlm hati sudah.... =p

    ReplyDelete
  11. @Suwaibah YS

    Beruntung! Harap2 dapat dikekalkan.... =)

    ReplyDelete
  12. @iera 11

    Haaa... nnti cari laki yang rajin ye! Bukan laki yang suka jadik MANDUR.... !

    ReplyDelete
  13. @KaLer HiDup MaMa

    Itu pun dah cukup membantu kan..... =)

    *sangat pelik, kenapa taknak tolong isteri buat kerja rumah! pelik sangat!!*

    ReplyDelete

Kalau suka, komen la...
S AY A N G uolss !!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2015 JIAKREATIFELT. All rights reserved. | Sign in | Top of Page