Friday, October 21, 2011

Peluk lah suami/isteri sebelum terlambat!

Assalammualaikum w.b.t . .

*BukitBroga*


Seorang suami yang memeluk isterinya untuk sekurang kuranya 10saat setiap pagi akan panjang umurnya 5 tahun !!! Fakta hokayy!! Ai tak tipuuuuu~ hiii...


Pakar motivasi Dato Dr Hj Mohd Fadzilah Kamsah berkata, fakta berdasarkan kajian oleh seorang pakar di Jerman mengenai hubungan antara sentuhan dan tahap kesihatan.


"Seseorang itu boleh panjang umur jika memeluk isterinya setiap hari kerana pelukan dan sentuhan boleh menyebabkan tubuh manusia mengeluarkan pelbagai hormon termasuk endorfin yang baik untuk kesihatan tubuh!"

"Bagaimanapun, sebagai seorang ISLAM kita tidak seharusnya lupa bahawa ajal dan maut terletak di tangan Allah," katanya ketika memberi syarahan bertajuk "Perkahwinan dan Seks : Penawar dan Rawatan Bagi Banyak Penyakit. "


Hormon endorfin adalah sejenis bahan kimia semulajadi yang bertindak sebagai penahan sakit dan mengurangkan keresahan. Jelasnya, selain mempunya kesan positif dari segi saintifik dan kesihatan sentuhan , pelukan dan gurau senda antara suami isteri juga merupakan sunnah Rasulullah S.A.W.


Tambah beliau juga, ada kajian di Amerika Syarikat (AS) juga mendapati pelukan suami dapat mengurangkan tahap kolestrol dan meningkat kesihatan isteri.


"Oleh itu, suami yang inginkan isterinya menurunkan berat badan digalakkan peluk isterinya lebih kerap. "



Selain itu, hubungan seks dalam penuh rasa kasih sayang juga dapat membantu pasangan untuk awet muda dan berketerampilan menarik! Wanita yang mempunya kehidupan seks yang baik dan bahagia akan lebih cenderung untuk menghias diri...





Secara kesimpulannya, peluk lah antara satu sama lain sebelum terlambat! Ai pelik sungguh bila ada orang kata peluk itu RIMAS !! Padahal begitu banyak kebaikan memeluk ini..

Renung renungkan dan selamat memeluk pasangan memasing! Auw~








Yang suka dipeluk dan memeluk,
signature ms eida

10 comments:

  1. polok3.....weee indu tau haahaaahha :p

    ReplyDelete
  2. setiap masa rasa nk polok... hahahahah

    ReplyDelete
  3. kepada yg belum kawin..peluk tiang aje..kah kah kah..

    ReplyDelete
  4. zana pernah dgr tentang info ni masa kursus kahwin hr tu.. tu yg lepas kahwin trs amalkan.. hahahhaa.. sape yg kata rimas tu?? rimas pulak zana dgr dia kata mcm tu.. hahahha

    dari,
    yang suka dipeluk & memeluk.

    hihihi

    ReplyDelete
  5. Reha, auw!! Esok peluk puas puas ye bila hubby balik.. heeee

    ReplyDelete
  6. Cikbedah... kemain lagi!! HEHHEHE~

    ReplyDelete
  7. Fuyooh, peluk tiang je ok! Jgn peluk anak dara orang ye... hiks

    ReplyDelete
  8. Zana, auw!! Suka juga dipeluk dan memeluk... Ada la orang tu kata... sentap bila dengar die kata! huh!

    ReplyDelete
  9. tu la sal...mase duk tak halal dulu sibuk la ase nak peluk kan..tp biler dh halal, xase sgt dah..hahaha...balik ni nak amalkan la..:-)

    ReplyDelete
  10. wah!!!!!! part turun kan berat badan tu paling eka suka...oh en somi...peluklah daku!!!!!!

    ReplyDelete

Kalau suka, komen la...
S AY A N G uolss !!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2015 JIAKREATIFELT. All rights reserved. | Sign in | Top of Page