Friday, September 9, 2011

Kahwin Senang, Tanggungjawab Berat !


Assalammualaikum w.b.t . .


Tak banyak kerja hari ni, ramai yang masih mood raya . . Ada kerja pun suam suam kuku je . .Masa ai banyak dihabiskan dengan mentelaah mukabuku & blog saja.. HEHE~ Pagi tadi buka buka je mukabuku , ada orang tag ai pasal ini . . Ada kebenaran yang terselit dalam setiap ayat ayat tu . . Renung renungkan dan selamat beramal ~ HEHE~



" Aku Terima Nikahnya, Si Dia Binti Ayah Si Dia Dengan Mas Kahwin RM . . . . "




Bunyi macam senang ? Hubby dulu kemain hafalnya . . HEHE~ Sib baik sekali lafaz je ! Tahniah hubby ! Tapi tahukah uols semua apa maksud nya ?? Ini dia maksudnya . .



"Aku tanggung dosa dosa si dia dari ibu bapanya, apa saja dosa si dia buat, dari dedah auratnya sehinggalah tinggal solatnya, aku tanggung & bukan lagi ibubapa si dia . . Dan aku tanggung semua dosa bakal bakal anak anak ku , jika gagal maka aku fasik, dayus & aku rela masuk neraka & malaikat Zabaiyah melibas badanku sehingga pecah. . "




Haaa . . Tak sangka kan ? Sebegitu ringkas ayat yang dilafaz, berat rupanya maksudnya . .Bagi sesiapa yang sudah mendirikan rumahtangga , kalau sayangkan suami , ikutlah perintah suami selagi tidak melanggar hukum ALLAH . .Kalau tidak, nescaya suami kita yang menanggung derita Dunia & Akhirat ! Nak ke ? Kalau tak sayang suami, buatlah... HEHE~


Bagi lelaki yang bergelar suami, boleh tak ai nak bagi nasihat ? Diri ai sendiri bukan lah betul sangat tapi dakwah itu tuntutan Islam.. Ada di mana mana. Saling ingat mengingati, tak salah bukan ?



"Pantau lah pergerakan isteri kamu. . Kawal pemakaian, percakapan & pergaulan isteri . . Semua perbuatannya adalah tanggungjawab kamu .. Jika dibebaskan secara berleluasa, parah akhirat kamu!"


**********************************


Dulu kan, ai nak cerita sikit ni. Ai seorang yang tidak berhijab. Ai kenal hubby, hubby suh pakai tudung ~ Time tu ai rasa, mana pernah ada orang suh ai pakai tudung. Kira macam sound direct je ! Terasa gak beb ! Tapi bila ai fikir, kalau dia seorang yang boleh tegur ai direct macam ni, dialah calon TERBAIK untuk ai ~ Betul tak ? Kalau dapat lelaki yang kurang baik, takkan selama lamanya kita tak berubah ? Kita hidup di bumi ALLAH, mane nak larikkk . .


So, ai decide ai berhijab! Ramai kawan kawan ai terkejut. Bila dah pakai tudung, banyak lah pergaulan ai terbatas, pakai itu ini tak boleh . . Kene buang semua baju baju yang kurang sesuai ~ Ada jugak yang kata ai pakai tudung tak ikhlas ! Sebab pakai tudung ikut kata boifren( masa itu belum kahwin lagi kan ?) Tapi ai tak kesah ! Janji itu titik permulaan perubahan diri ai ~ Berubah menjadi yang lebih baikk . .


Sampai sekarang, ai masih berhijab.. Dan bila baca ayat di atas tu, ai rasa ada betulnya apa yang hubby suh ai buat dulu.. Bertudung ! Ai sedikit sebanyak dah kurangkan azab hubby di dunia ini. Tul tak ? Memula pakai tu rasa siksa je . . Tapi sekarang ni bila tak pakai tudung tu , rasa tak lengkap ! Syukur ~ ALLAH temukan ai dengan hubby yang banyak membantu.


**Ini adalah hadiah YANG TERBAIK dari ai kepada seorang hubby . . **














Yang rasa ada kebenarannya ayat tersebut,
signature ms eida

8 comments:

  1. alhamdulillah....
    hope sis & hb bahagia hingga ke akhir hayat..amin...

    ReplyDelete
  2. mcm 2 la susahnya lelaki...tp pompuan skrg ni kene la phm....bukan senang nak tanggung sume bende 2....

    ReplyDelete
  3. wahhhh......tertusuk sembiluu..hahhaha...tapi betul kan eida....insy..hani pon nak same2 ida..ringankan beban hubby :)

    ReplyDelete
  4. Hani, jom jom . . tak salah pun kurangkan beban hubby.. Lagi dapat pahala ~ Auw ~

    ReplyDelete
  5. Fendy, sian lelaki kan ? Mcm tu, lelaki haruslah pilih perempuan yang mendengar kata.. hikhikhik

    ReplyDelete
  6. kata2 kat atas tu mcm ada jew dlm aku pun FB...hahaha..sgt2 suka2 kata2 tu...main lafaz jew..biar tau apa disebalik lafaz tu... go eida go..

    ReplyDelete
  7. Zam, ntah le... tapi yang pasti ramai dah budak kat FB tag pasal ini... HEHE~

    Kata kata itu dituju jugak kpd ko ye ! HEHEHHE

    ReplyDelete

Kalau suka, komen la...
S AY A N G uolss !!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2015 JIAKREATIFELT. All rights reserved. | Sign in | Top of Page