Friday, May 20, 2011

Nora Elena vs Kasih Yang Suci.

Assalammualaikum w.b.t . .

Tengah hangat kot cerita ni kan ? ramai yang sanggup duduk terpacak nak tengok cerita ni kan ?
Cerita baru. Slot Akasia TV3 setiap Insin-Khamis pukul 7-8malam. Ai pun folo uu !!!~
Tapi seakan pernah tau kisah ni. Rupanya dikatakan adaptasi dari novel "Kasih yang suci".





Haa . . ni la novelnya ! Ai pernah terbaca novel ni. Kepunyaan mysis. Disebabkan cerita Nora Elena ni ditayangkan di kacatv, so ai pinjam balik ! Nak baca semula. Dah tak hengat jalan cerita ! heee ~ Dalam masa 2hari da habis baca. Ohh yeah ~~!












Tapi kan, pada yang tak pernah baca novel Kasih Yang Suci (KYC) ni , pasti menyangka drama Nora Elena (NE) tu sama dengan KYC . Tuk pengetahuan semua, tidak sama sekali ! Cerita drama NE hanya berdasarkan cerita basic novel KYC iaitu Nora Elena yang telah hilang suci ada umur 15tahun, dengan mengekalkan nama watak dan sikap watak tersebut. Banyak juga watak yang tidak ada dalam NE tu. Dan jalan cerita pun lain sangat. Ditukar 70% rasanya ! heee . . wahh suke je ai ni mengomen ! Tapi betul la .

Contohnya ek . . hurmm. .
1. Dalam drama NE, Seth berkawan dengan Insp. Amir. Tapi dalam novel KYC Seth tidak mengenali langsung Amir, Eid yang mengenalinya.
2. Dalam drama NE, punca keretakan hubungan Eid & Elena adalah sebab kemeja or salah faham tentang bos Eid, Seth. Kan ? Tapi dalam novel KYC, ada seseorang telah menelefon Eid dan bagitau bahawa Nora Elena telah ditepuk tupai ! Situ la puncanya ! Eid taknak perempuan yang tak suci ! Lain kan ?? huhu. .
3. Dalam drama NE, nampak macam Eid dah taknak dekat Nora Elena kan ? Tapi dalam novel KYC, Eid la yang beriya iya tuk memujuk Nora Elena !
3. Tapi yang sama hanya lah watak Yvonne yg minat gila dekat Seth tu ! hee ~
4. Tapi endingnya, dalam novel KYC Nora bahagia dengan Seth. Tapi dlm keluarga tu ada pergolakkan. SO, dalam drama NE ni apakah endingnya ?? Sama sama kita nantikan yer .. hehe~





p/s : saja je bagi saspen sapa yang meng'folo' drama NE tanpa membaca KYC.










Yang suka buat saspen!
signature ms eida

6 comments:

  1. Aku pun !
    Tipu je kata adaptasi, rupanya jalan cerita ditukar !! Tak suka.. nak copy, copy betul2.. huhu

    ReplyDelete
  2. yg Ooiii kena lor olah ckit..
    baru suprise!
    =]

    ReplyDelete
  3. Huhu.. Olah la.. Janji happy ending tau ! takmo sedih sedih ni.. huhu

    ReplyDelete
  4. semua olahan tu tak betul...
    1)dalam cerita seth mmg kenal insp.amir
    2)dalam cerita tu mmg eid yg beriya memujuk nora elena lepas putuskan pertunangan

    tak habis tengok lagi dah buat olahan ...hehehehe:)

    ReplyDelete
  5. Anonymous : Dlm cerita ke dlm novel ? MMg la Si Seth tu kenal dlm cerita tapi dlm novel tak kenal.. Sila baca ayt sy betul2 yer... =p

    Smlm punya episod br lah si Eid tu nak pujuk si Elena kan ? huhu...

    Apa apa pun, mmg tak sama cerita dan novel.. Adaptasi longgar... =)

    U da baca novel ke ? Kalau belum sila baca dulu......

    ReplyDelete

Kalau suka, komen la...
S AY A N G uolss !!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2015 JIAKREATIFELT. All rights reserved. | Sign in | Top of Page