Tuesday, May 4, 2010

hye ... si PEMAKAI CINCIN !

pagi !! sgt pagi ari ni !! haha..
dtg je awl giler ari ni (7.36am) even masok wp3..ok !
sbb?
mstila ade sbb kalu x ai xbegitu awl..huhu...
hubby kene antr bos g metink kt phg..eh laki ai ni drebar ke? temankan drebar je..huh !

smbung.....dtg je awl, g kantin tapau nasi lemak..
then mkn kt meja smbil tgok email ! hah ! email ! nk sharing is loving nie....
ade la akak sorang ni fwd email ! suke la emel nie.....
sbb ai PEMAKAI CINCIN!!..
jom layan.................


UNTUK SI PEMAKAI CINCIN
Sekarang ni ramai yang pakai cincin....tapi ikut suka dia je..
sunnah nabi jarang nak ikut ..
Dikatakan bahawa menyimpan sebatang jari kuku yang panjang,
dosanya sama seperti memelihara sekandang babi !!!! ..oppss....khinzir lembut sikit , jika kesemua jejari kita menyimpan kuku yang panjang.... bayangkanlah dosa yang telah kita tanggung untuk kesemua babi-babi tersebut..... potonglah kuku anda.

The Truth

Jangan ada niat simpan kuku panjang , walaupun hanya 1 mm atau pun
hanya jari kelingking.... Bagi orang Islam adalah tidak sesuai berkuku panjang atas apa alasan sekalipun kerana ia tidak membayangkan kesucian dan ia juga bukan budaya kita apatah lagi menggunakan tangan untuk beristinjak....
Orang Melayu yang berkuku panjang biasanya mempunyai anak yang
bodoh atau pun degil dan suka melepak sebab diberi makan bahan
kotor yang berada di kuku jari emaknya semasa menyediakan makanan
seperti memerah santan kelapa, buat cokodok pisang, uli tepong,
dll. Apa ilmu pun yang di ajar pun tak akan boleh diterima masuk
ke dalam kepala.

Percayalah.
Untuk yang bujang beringat lah. Kalau hendak cari pasangan dan
mahu anak yang pandai dan mendengar kata pilihlah wanita atau
lelaki yang sentiasa berkuku pendek. Insya-Allah.

Additional info
Kuku panjang mempunyai sejenis kuman seperti yang terdapat dalam
najis manusia, iaitu E-Coli.... Kuman tersebut tidak akan hilang
walaupun kita mencuci tangan dengan sabun. .Oleh itu, sentiasalah
berkuku pendek untuk kesihatan dan kebersihan diri sendiri...
Ini tak termasuk korek taik hidung, telinga dan sewaktu dengannya..

Nasihat Nabi Muhammad Saw. kepada Saidina Ali rhu. sesudah bernikah dengan Siti Fatimah iaitu anakanda kesayangan , Nabi Muhammad Saw. berpesan kepada Saidina Ali iaitu kalau memakai cincin pakailah di jari
1] jari manis
2] jari kelingking

dan jangan memakai pada jari
1] jari tengah
2] jari telunjuk

Nabi Muhammad saw. melarang kerana memakai cincin pada jari telunjuk dan jari tengah adalah meniru cara berhias kaum yang dilaknat oleh Allah iaitu kaum yang derhaka di zaman Nabi Lut a.s.

Perhatian
Cara memakai cincin adalah termasuk lelaki atau pun perempuan.
p/s: kaedah yang betul untuk berhias di dalam syariat Islam, kalau tidak sia-sia saja kita mendapat laknat dari Allah Swt. Nabi saw. memakai cincin dan kalau kita memakai cincin dengan niat mengikut sunnah Nabi saw. senang je kita dapat pahala.

3 comments:

  1. ha ! dan dan tukar cincin tu !
    hikhikhik~

    ReplyDelete
  2. alaa dayah, terpakse pakai cincin kat jari tengah sbb x muat kat jari manis.. aritu pon dah tercabut dengan x semena2 mase jalan kat pasar tani.. hmmmm, adekah kena beli cincin baru? ohh tidak sama sekali~~

    ReplyDelete
  3. ye !
    cincin baru !
    itu yg d carikk~~
    hehe

    ReplyDelete

Kalau suka, komen la...
S AY A N G uolss !!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2015 JIAKREATIFELT. All rights reserved. | Sign in | Top of Page